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上廣・カーネギー・オックスフォード倫理会議 2005年度    (English)


 今年度の上廣・カーネギー・オックスフォード倫理会議は「情報倫理」をテーマに
 オックスフォード大学のセント・クロス・カレッジにて開催いたしました。

日時:2005年12月8・9日(木・金)
場所:オックスフォード大学セント・クロス・カレッジ

グローバル情報倫理の根底を問う
〜世界的視野、原理的考察と今日的諸問題〜


 2005年12月8・9日の二日間にわたり、オックスフォード大学セント・クロス・カレッジにて、カーネギー財団との共催により、情報倫理会議を開催しました。報告者9名を含めて、日本、アメリカ、イギリス、ドイツ、オランダ、ノルウェー、デンマークから、約30名の参加者がありました。
 報告者の9名は、世界で最先端の情報倫理学研究者たちであり、ドリーム会議との声も聞かれました。コンピュータがわれわれの生活と不可分となった今日、そして未来の情報社会における倫理のあり方、考え方について、本質的な議論がなされました。特に、今回のテーマとして設定された論点の一つに、情報社会におけるモラルの主体は誰であるか、コンピュータはモラルの担い手になりうるのか、という議論がありました。これについて、人間こそがモラルや文化の担い手であり、コンピュータには不可能であるとする立場と、コンピュータ・システムも徐々に自律的なものとなりつつあり、モラルの担い手とみなすべきだという立場とが烈しく議論を戦わせました。また、もう一つの主要な目標として、文化的・思想的に異なる背景を持つ東西の情報倫理学者の対話がありました。西洋思想を中心に展開してきた情報倫理学の分野において、今回特に日本の情報倫理学者たちの報告によって東洋的・仏教思想的な論点が提供されたことは、欧米の情報倫理学者たちにこれまで欠けていた視点であるとの評価を得、参加者の大きな関心と反響を呼びました。会議の全体を通じ、休憩時間も含めて、つねに時間が足りないほど活発な議論が行われ、密度の濃いコミュニケーションがなされました。基本的な立場としては、コンピュータ・システムを、モラル・エージェンシー(倫理的な責任の担い手)とみなせるかどうかで大きく意見が分かれ、最後まで合意は得られませんでしたが、種々の見解が提出されたことで、相互に認識を深める機会となりました。
     (東京大学大学院情報学環 西垣通教授、竹之内禎助手、会議要約の抜粋)

  


12月8日(木)
午前9:00〜9:30 開会および挨拶
第一セッション
  9:30〜10:15 テレル・バイナム教授(サザン・コネティカット州立大学)
  10:15〜11:30 チャールズ・エス教授(ドゥルーリ大学)
  11:30〜12:30 討議
        司会者: ジュリアン・サバレスキュ教授
午後12:30〜1:30 昼食
第二セッション
  1:30〜 2:15 西垣 通 教授(東京大学大学院情報学環)
  2:15〜 3:00 竹之内 禎 助手(東京大学大学院情報学環)
  3:00〜 4:00 討議
        司会者: ロジャ・クリスプ博士
午後 4:00〜4:15 休憩
   4:15〜5:45 基調講演 ラファエル・カプーロ教授
                 (シュトゥットガルト・メディア大学)
        司会者: ジュリアン・サバレスキュ教授

12月9日(金)
第三セッション
  9:30〜10:15 デボラ・ジョンソン教授(ヴァージニア大学)
  10:15〜11:30 ジェームス・ムーア教授(メンフィス大学)
  11:30〜12:30 討議
        司会者: ルチアーノ・フロリディ教授
午後12.30〜1.30 昼食
第四セッション
  1:30〜 2:15 ジェローン・ファン・デン・ホーフェン教授(デルフト工科大学)
  2:15〜 3:00 ルチアーノ・フロリディ教授(オックスフォード大学)
  3:00〜 4:00 討議
        司会者: トニー・ホープ教授
午後 4:30 閉会

※2004年度の会議報告
※2003年度の会議報告
※2002年度以前の会議報告




Information Ethics: Agents, Artifacts and New Cultural Perspectives


The Framework

Philosophers have recently turned their attention to the moral issues raised by ICTs (Information and Communication Technologies) in the knowledge society. In less than a century, humanity has moved from a state of "submission" to nature, through a state of power of potential total destruction, to the present state in which we have the means and tools to engineer and manage entire new realities, to tailor them to our needs and to invent the future. Largely owing to ICTs, our technological power is already enormous and is growing relentlessly. It is already so vast to have overcome the barrier between the natural and the artificial. For the first time in history, humanity can now create and control almost any aspect of its environment. Therefore, our moral responsibilities towards the world and future generations are equally enormous. How can we cope with these new ethical challenges?
According to an information ethics perspective, the world of data, information, knowledge and communication, made possible by ICTs, is best approached ecologically, as a new environment, the infosphere. The infosphere is not a geographical, political, social, or linguistic space. It is the semantic space of education, sciences, cultures, and communication, a global environment that is essentially intangible and immaterial but not, for this reason, any less real or important. Among the ethical problems it generates we encounter education as capacity-building training; the preservation, dissemination, quality control and free flow of information; the ethical use of ICTs (e.g. respect for privacy and ownership); the enlargement of universal access; the technical support for the creation of new digital "spaces"; the sharing and exchanging of contents; the fostering of public awareness; the respect for diversity and pluralism; the overcoming of the digital divide.
To solve these and similar problems, an ecological approach seeks to provide a coherent guidance for the equitable development of this new space for intellectual life. Information Ethics is the new environmental ethics for the knowledge society. As such, it needs to take into serious consideration the value of what is immaterial and intangible.


The Meeting

Given the general framework outlined above, the goal of the meeting will be to explore three key areas of research in information ethics: (1) agents, (2) artifacts and (3) cultural perspectives.
1) ICTs are making possible (a) new forms of artificial agents, including autonomous, adaptive and teleological systems, (b) ICT-augmented forms of human agency, allowed by converging developments in nanotechnologies, biotechnologies and computing applications, and (c) hybrid forms of human-artificial complex agents, operating in shared environments with ubiquitous forms of information management and sharing.
2) ICTs are also transforming the nature of ordinary artifacts, which are becoming increasingly "smart", if not intelligent. Artifacts have always carried or embedded values, but the new artifacts, made possible by ICTs, may now be endowed with capacities to plan, initiate, hinder, facilitate or constrain actions and behaviours that often have significant moral value and profound consequences (what has been called "artificial intentionality") for our and future generations and the whole environment, thus becoming increasingly less distinguishable from moral agents.
3) ICTs have also had a pivotal role in the globalization of information processes and flows (e.g. outsourcing). This gives rise to the question of whether information ethics in this ontological or global sense may be biased in favour of Western values and interests and whether far-eastern cultures may provide new perspectives and heuristics for a successful development of the information society.
By focusing on these three essential areas of current research in information ethics, the meeting aims to develop an earlier understanding of the ethical risks that lie ahead in the development of our global information society, possibly addressing them before they will become inevitable or unmanageable.
In particular, it is hoped that the following questions will be addressed by the participants:
" What is the impact of the new ICTs on our conceptions of moral agents and of their responsibilities? How is the merging of artificial and natural agents challenging our ideas of what counts as a source of moral actions? What ethical roles are the new agents (from sub-human, artificial agents to super-human, collective systems such as large organizations) playing in the information society?
" How is the changing nature of new artifacts affecting our moral values, their adaptation to new realities, their daily implementation, their transmission through an increasingly synthetic world, and their protection?
" What are the current issues in information ethics from an intercultural east-west dialogue? What sort of different ontological approaches to information ethics can be developed from cultural perspectives independent of Western philosophical approaches?




2005 Uehiro/Carnegie Joint Conference
Thursday 8th and Friday 9th December 2005
Information Ethics: Agents, Artifacts and New Cultural Perspectives

Thursday 8th December
 9.00am - 9.30 am Introduction and opening remarks
First session
  9.30 - 10.15 Professor Terrell Bynum
 10.15 - 11.00 Professor Charles Ess
 11.00 - 11.15 Intermission
 11.15 - 12.15 discussion
Moderator: Professor Julian Savulescu

Second session
  1.15 - 2.00 Professor Toru Nishigaki
  2.00 - 2.45 Dr Tadashi Takenouchi
  2.45 - 3.00 Intermission
  3.00 - 4.00 Discussion
Moderator: Professor Roger Crisp

  4.15 - 5.45 Key note address
       Professor Rafael Capurro
Moderator: Professor Julian Savulescu


Friday 9th December
Third Session
  9.30 - 10.15 Professor Deborah Johnson
 10.15 - 11.00 Professor James Moore
 11.00 - 11.15 Intermission
 11.15 - 12.15 Discussion
Moderator Professor Luciano Floridi

Fourth session
  1.15 - 2.00 Professor Jerome Van den Hoven
  2.00 -2.45 Professor Luciano Floridi
  2.45 - 3.00 Intermission
  3.00 - 4.00 Discussion
  4.00 - 4.30 Concluding remarks
Moderator Professor Tony Hope
  4.30pm ― End of conference


 

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